Začnu trochu nekorektně:
50 % populace má IQ nižší než 100
A jak říká k tomuto tématu S. Hubálek: „Průměrné IQ 100 není žádný zázrak z pohledu schopností či výkonnosti.“
Uvědomil jsem si to plně minulý týden, když jsem po telefonu řešil dotaz jedné návštěvnice e-shopu ParketShop.cz
A co z tohoto „senzačního zjištění“ plyne? Že bychom při návrhu webu a psaní textů (copywritingu, jak se dnes s oblibou říká) neměli na výše uvedený fakt nikdy zapomenout.
Pokud pracujete jako programátor, copywriter, webdesigner nebo project manager, s největší pravděpodobností máte za sebou VŠ (nebo na ní zrovna chodíte) a pohybujete se v prostředí lidí s nadprůměrnou inteligencí. Stejně tak většina Vašeho týmu.
V takových podmínkách je někdy těžké vnímat web, na kterém pracujete, z pohledu průměrného uživatele. Pokud zacházíte s myší jako rytíř Jedi s mečem, znáte zpaměti všechny klávesové zkratky a odjakživa čtete 2x rychleji než Vaši spolužáci, pak spoustu překážek, které jsou pro běžného uživatele na Vašem webu nastraženy, si ani neuvědomíte.
A právě od toho tu máme dnes tolik skloňovanou použitelnost.
Pište pro děti ze základní školy
Pokud nechcete dolních 50 % lidí úmyslně odfiltrovat, musíte si při copywritingu představovat, že píšete pro děti ze základní školy. Jednoduché a krátké věty, jasná sdělení a pravidlo „opakování matkou moudrosti“.
Pousmál jsem se nedávné zprávě, že Obamova řeč o ropě byla pro běžné Američany moc složitá. „Projev na úrovni desáté třídy je prý pro americké publikum moc náročný“. „Dlouhé věty – tvořilo je v průměru 19,8 slov“
„Ha ha, blbí Američani“, řekla si asi většina čtenářů. Ale ono na tom něco bude – chcete-li, aby Vám lidé naslouchali, musí Vám být schopni rozumět.
Vezměte si, že u nás v roce 2001 (poslední sčítání lidu) byly 2 miliony lidí jen se základní školou a další více než 3 miliony lidí se SŠ bez maturity.
Přitom jejich schopnost porozumět mluvenému (natož pak psanému) textu či počítačová gramotnost bude v průměru, troufám si tvrdit, nižší než u většiny lidí, kteří se zabývají tvorbou webů a copywritingem.
Pochybuji, že v USA jsou na tom o moc lépe. Obama je ale prezident všech obyvatel a jeho voliči musí pochopit, co říká.
Produkty masové nebo pro elitu?
Vím, že paralela s Obamou je trošku vzdálená, ale hlavní myšlenku vystihuje.
Pokud není Váš produkt vyloženě elitní, ale pracujete s masovým výrobkem, potlačte hyperkreativitu grafiků a zadavatelů a navrhujte web s jednou zásadní myšlenkou:
50 % populace má IQ nižší než 100
Možná ne všichni mají přístup k internetu, ale i tak je to významná cílová skupina.