Drtivému úspěchu reformy copyrightu napomohla i korupce médií

Drtivé vítězství Směrnice o copyrightu ukazuje, jak důležitá je při zavádění cenzury podpora a spolupráce médií – a že k tomu stačila obyčejná korupce v podobě Článku 11 („Link tax“).

Podařilo se zastavit ACTA. Podařilo se zastavit TTIP. Silná lobby kopírovacího monopolu se však z těchto neúspěchů poučila a včera naprosto hladce prošel její návrh na reformu copyrightu na úrovni evropské unie.

Strategie mezinárodních smluv a nadnárodních směrnic je mazaná. 100 porážek nevadí. Stačí 1 vítězství a to bude mít sílu, která přebije každý zákon každé jednotlivé země.

Ukázalo se, že klíčem k vítězství je podplatit média. Korupce médií v podobě Článku 11 (aneb takzvaná „Daň z odkazů“). Ta vydavatelům online médií slíbila mrzký peníz za libovolně krátkou citaci z článků. Slib, který v realitě nakonec pravděpodobně ani nenaplní jejich očekávání.

Tento slib však stačil, aby většina hlavních médií informovala o reformě veskrze v pozitivním světle. O protestech informovaly okrajově. Obavy z cenzury banalizovaly. Některé noviny se aspoň snažili o jakous takous nestrannost, některé včerejší vítězství naprosto nepokrytě oslavovaly.

Adeptem na nejhanebnější titulek budiž článek na Echo24 s titulkem:

Google dostal přes prsty. První náznak omezení jeho monopolu schválil Evropský parlament

Faktem však zůstává, že Reforma copyrightu je něco tak naprosto nesexy a nezajímavého, že většině lidí bylo téma zcela ukradené. A že narozdíl od předchozích případů (ACTA, TTIP) se nikomu nepodařilo jednoduše lidem vysvětlit její nebezpečí.

Poslední malou nadějí před naprostou katastrofou mohou představovat čeští poslanci a konkrétní implementace Směrnice. A pak případně napadení celé směrnice (nebo z ní vyplývající legislativy) u soudu, což je asi směr, kterým půjde EDRi. Obojí je však velmi vysilující proces s nejistým výsledkem.