Stiskněte "Enter" pro přeskočení obsahu

Fotobanky: moje výsledky 10/2019

0

Během října jsem se snažil podle svého plánu nahrávat fotky na fotobanku Dreamstime. Fotobanka to není moc dobrá ani prodejně úspěšná a slibuji si od toho, že si otestuji prodej přes fotobanky v bezpečných mělkých vodách, získám nějaký feedback a naučím se něco nového.

Týdenní plán, který jsem si udělal, je skvělý pro průběžné sledování (a připomínání). Vytisknul jsem si ho na nástěnku a s každou schválenou fotkou si za odměnu vybarvím jeden čtvereček.

U – uploads, A – approved, D – downloads

Vypadá to možná infantilně, ale mě se tyhle drobné blbůstky osvědčily, když se chci ujistit, že nějaký dlouhodobý plán dotáhnu do konce a nenechám se rozptýlit tou ohromnou spoustou příležitostí a jiných zájmů, které se neustále hlásí o slovo.

Pro tohle průběžné sledování je týden ideální frekvence, ale pro nějaké kloudné vyhododnocení stačí bohatě měsíční frekvence. Doplnil jsem tedy do svého sheetu měsíční přehled, který se generuje automaticky z toho týdenního (logiku celého plánu jsem popsal v samostatném článku).

Výsledky fotobank: Říjen 2019

PlánRealita
Uploads7038
Approved1736
Approval rate24 %95 %
EOM Approved total1736
Sales 00
Earnings $ 0,000,00

Zhodnocení

Uploads: Nepodařilo se mi udržet ani poměrně benevolentní tempo 3 nahrané fotky za pracovní den. To je ale můj obecný problém – nezvládám dělat něco pravidelně, každý den, v malém, takže ve výsledku jsem nahrál jen několik velkých dávek a i tak jen polovinu plánovaného počtu.

Approved: Zcela v rozporu s mým očekáváním mi schválili prakticky všechny fotky. Čekal jsem, že to bude bolestivý proces plný pokusů a omylů. Z toho mi vyplývá, že buď to se mnou není až tak špatné nebo že laťka mnou vybrané fotobanky je nastavená opravdu hodně nízko.

Sales/Earnings: Neprodal jsem žádnou fotku, což jsem ale ani neočekával. Fotobanky, to je hra velkých čísel a já si zatím jen testuji vodu u břehu. Navíc jsem z psychologických důvodů nezačal fotkami, které se mi líbí nejvíce – kdyby mi je pozamítali, asi bych to nesl hůře, než když mi zamítnou fotku, ke které nemám žádný vztah.

Nakonec mi zamítli mi pouze 2 fotky. První kvůli špatné kompozici:

První zamítnutá fotografie: The composition of a successful commercial image needs to be clear and supportive of the image’s main concept and primary subject. A good composition is one that does not limit designers‘ potential usage of the image (for instance, a tight crop). Engaging the classical rules of composition, such as the rule of thirds, the golden ratio or a supportive use of negative space may help you to produce good commercial images. You may visit the Stock Photo Utilities section of our site or the message boards for more information on how to produce stock oriented images.
Důvod zamítnutí v administrační panelu fotobanky Dreamstime.

Teď, když se na to dívám, tak to zamítnutí plně chápu. Fotku jsem pořídil úplnou náhodou, při vycházce v Ladronce, kde jezdí spousta bruslařů. Narazil jsem tam na tyhle brusle hozené do koše a představoval si, jaký je za tím asi příběh (brusle vypadaly poměrně nově a nebyly rozbité). Fotka tedy není nijak aranžovaná. Jenže to z ní není vidět. No a druhý problém je, že samozřejmě ty brusle někdo vyrobil a dávat jejich fotku ke komerčnímu užití není úplně ok. Byť je to nějaká relativně no-name značka, mohl by z toho být zbytečný malér.

Druhou fotku mi zamítli proto, že byla téměř úplně stejná jako jiná chvíli předtím schválená – focená jen z malinko odlišného úhlu. Poučení pro příště: ze série vždy vybrat jen jednu nejlepší.

Důvod zamítnutí druhé fotografie: This image is identical or almost identical to another submission that was already approved in your portfolio. Please avoid uploading images twice to keep your approval ratio high.

Co jsem se naučil

Výrazně lépe jsem se naučil chápat rozdíl mezi Commercial a Editorial licencí a teď už většinou dopředu vím, kterou použít. Jakmile je na fotce nějaký člověk (bez podepsaného Model Release) nebo logo nebo produkt nebo příliš nová stavba v soukromém vlastnictví (bez podepsaného Property Release), tak nemá cenu se o Commercial licenci snažit.

Sice jsem si vyzkoušel, že by mi ji v některých případech schválili (u nových budov z komerčně nezajímavé země, jako je ČR). Ale veškerá případná škoda by i tak šla za mnou. Takže se nebudu spoléhat na moudrost a neomylnost schvalovatelů a raději si to budu hlídat sám.

Hned po schválení první fotky jsem se na ní podíval a trklo mě, že je celá úplně nakřivo. Navíc mi ji schválili jen jako Editorial a tehdy jsem ještě nevěděl, proč (žádný feedback k tomu nepřišel). Zkusil jsem ji tedy srovnat a při té příležitosti odstranil pečlivě všechno, co připomínalo logo. Dokonce jsem vyretušoval i jednoho celého pána sedícího na lavičce. Odeslal jsem ji znovu a byla schválena, tentokráte na Commercial licenci!

S prvními úspěchy jsem probral některé méně zdařilé sety z posledních týdnů a snažil se z nich vybrat pár smysluplných fotografií – s cílem najít dno – tedy, co už si nemůžu dovolit. Protože z jedné odmítnuté fotografie se člověk naučí mnohem víc, než z 10 schválených. Inu, nepodařilo se mi to. Zjevně berou prakticky úplně vše, co projde mojí vlastní autocenzurou.

Nějaký feedback, který by mě posunul dál a ukázal mi, co dělám špatně a co mohu zlepšit, si tedy budu muset najít jinde.

Plány na listopad

Jelikož mi úprava fotek zabírá docela dost času, chci se vykašlat na blbosti a pustím se konečně do zpracování velkých setů z našich cest. Mám tam v pipeline dvě Skotska, USA, Shetlandy, Londýn…

Některé z nich mi hnijí v archivech od roku 2017 a ještě stále jsem se nedostal k jejich pořádnému zpracování (kromě několika kalendářů pro rodinu).

Zároveň si tak chci ověřit, jestli je reálná moje představa spojit příjemné s užitečným: tedy cestování s nějakou monetizací (fotek, zkušeností přes affil apod.) pro alespoň částečné pokrytí nákladů. Nečekám ale, že to bude snadné, kdyby bylo, dělal by to každý, že?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *