Jedno z nejvíce podceňovaných pravidel internetových projektů říká: Prototype early.
Jeho myšlenka je jednoduchá: Když máš nápad na internetový projekt:
- připrav jeho fungující beta verzi
- omez se jen na základní funkce
- spusť jej co nejdříve
Tento přístup má spoustu výhod:
- v prvé řadě je maximálně efektivní (a já mám efektivitu rád) – umožní Vám rozlišit dobrý nápad od špatného jen s minimálními náklady, ať už finančními nebo časovými.
- nahrazuje marketingový výzkum – v dnešní době je u častokrát rychlejší a levnější připravit a spustit betaverzi projektu, než si zadat výzkum u specializované agentury. Z reálného provozu navíc získáte mnohem relevantnější data.
- zprostředkuje zpětnou vazbu – a umožňuje Vám vývoj dalších funkcí plánovat na základě reakcí prvních uživatelů.
Dost často ale za mnou chodí klienti s přístupem opačným: s touhou připravit do puntíku vypiplanou aplikaci, která toho bude umět co nejvíce a bude připravená na všechna co kdyby.
Je zřejmé, že tento přístup se dosti prodraží, protože:
- spotřebuje více programátorohodin
- produkuje funkce, které budou využity zřídka či vůbec, protože nehledí na návratnost investice
- generuje nemalé náklady ztracené příležitosti.
V době kdy early prototype už dávno běží a vesele sbírá zákazníky i cenná statistická data, vypiplaná aplikace ještě není hotová ani z poloviny.
Příklad ze života: snad nejtypičtější z mé praxe jsou e-shopy. (vždy děláme e-shop na míru, žádná krabicová řešení) Abyste mohli prodávat, potřebujete jen pár drobností:
- produkty a jejich správa
- řazení produktů do kategorií
- přidávání do košíku
- odeslání objednávky
Nic víc!
Přidejte kvalitní a přehledný design a můžete začít prodávat: Investovat pár set až tisíc korun do reklamy, přijímat objednávky, začít vydělávat, sledovat chování uživatelů, naslouchat jejich přáním a podle nich (a mj. i díky penězům takto vydělaným) rozvíjet a vylepšovat svůj e-shop.
Abyste začali prodávat, nepotřebujete evidenci skladových zásob, platbu kartou, automatickou fakturaci, newslettery, pokročilý bannerový systém, diskuzi k produktům nebo hodnocení produktů…
Všechny tyto „funkce zpříjemňující život“ můžete přidávat za běhu a financovat z peněz již vydělaných. A vybrat vždy tu, která slibuje nejvyšší návratnost vložených prostředků (buď na straně ušetřených nákladů – zjednodušení / automatizace práce – nebo na straně vyšších výnosů – zlepšení služeb pro návštěvníky)
V prosinci 2009 jsme spustili obchod se spodním prádlem, kde přesně tento přístup aplikujeme. Z přijatých objednávek financujeme nové funkce, které zpříjemní život nám nebo našim zákazníkům. Internet navíc umožňuje velmi přesně měřit efekt každé úpravy nebo změny – a přesně to také děláme.
Jsem přesvědčen o tom, že je to správná cesta a že se dá zobecnit na velkou většinu internetových projektů.
Velké množství funkcí není podmínkou ani zárukou úspěšného podnikání na internetu. Mnohem důležitější je obchodní model, schopnost dát klientovi přesně to, co potřebuje a schopnost řešit problémy, které vždy zaručeně přijdou.
Podnikání se dá úspěšně rozjet s mnohem menším množstvím peněz, než se obecně myslí. Je to sice dřina (hlavně pro mozek), ale jde to.