7 věcí, které jsem se naučil v roce 2016

Krátké shrnutí několika dobrých věcí, které mi dal rok 2016. Navzdory obecně převažujícímu názoru, jak byl 2016 strašný a příšerný rok, já tento pohled nesdílím. Naopak. Jsem za rok 2016 moc rád, byl to jeden z mých nejšťastnějších roků, které jsem zažil.

1/ Svatba se dá zařídit v klidu, bez stresu a tak, abyste si ji oba užili

Z filmů má člověk dojem, že pokud nevěsta neprožije hysterák z ubrusu z nesprávného odstínu barvy lila, tak to není ta správná svatba. Věřím, že když člověk řeší všechno v klidu a s dostatečným předstihem, dá se podobným malérům úspěšně vyhnout – aspoň nám se to podařilo a plánování svatby (včetně „typicky holčičích“ věcí jako je výběr šatů) jsem si užíval spolu s nevěstou. Mamutí podíl na úspěchu celé akce má samozřejmě moje (nyní již) manželka, která vše zvládala s klidem a bravurou.

2/ Online nakupování potravin je príma věc

Šetří neskutečné množství času, nervů a dokonce i trochu peněz. Vyzkoušeli jsme Košík (viz recenze zde), Rohlík, Koloniál a iTesco. Pro pravidelné nákupy volím jednoznačně Košík. iTesco je super pro velké nákupy. Rohlík je flexibilnější, ale o dost dražší. Koloniál mě svým brandem ničím extra nezaujal, ale funguje a to je hlavní.

Nakupování potravin online vyžaduje trochu více plánování a přemýšlení, ale za tu pozitivní životní změnu to rozhodně stojí. Myslím, že nic jiného nezměnilo letos náš život k lepšímu tolik jako přechod z Billy na Košík.

3/ Pokud nějaká spolupráce nefunguje, zbavte se jí co nejdříve

Cut your losses early, jak se říká. Na přelomu roku jsem strávil 6 měsíců prací ve velké korporaci. Už po 2 měsících jsem věděl, že je to slepá ulička. Ale nechal jsem se přemluvit, částečně kvůli naději, že se to třeba časem zlepší, a zůstal další 4 měsíce. Nezlepšilo, naopak jsem trpěl čím dál víc. Přestože jsem se z této zkušenosti snažil odnést to nejlepší, pravdou je, že to bylo nejhorších 6 měsíců mé dosavadní kariéry.

Život je příliš krátký na to, aby mělo smysl takové epizody zbytečně prodlužovat a doufat že „se to zlepší“.

4/ Pokud něco funguje, opřete se do toho

S jedním kamarádem jsme rozjeli malý internetový projekt. Tedy, ze začátku byl malý, ale během roku 2016 se naprosto dramaticky rozjel. Neustále zápasím s touhou věnovat se něčemu jinému, v touze „diverzifikovat“ svou činnost, takže jsem rozjel několik jiných projektů, ale takový úspěch se mi zopakovat nepodařilo.

Skutečně úspěšných internetových projektů je jako šafránu. Když se objeví taková příležitost, je potřeba neplýtvat silami, nesnažit se „diverzifikovat“, ale naopak, snažit se z ní vytěžit co nejrychleji co nejvíce. Na internetu nikdy nevíte, kdy se objeví konkurence, která Váš náskok a tím pádem i úspěch smaže.

5/ Pokud se topíte v práci, jste moc levní – je potřeba zdražit své služby

Tohle jsem se naučil na školení Roberta Vlacha, byť implicitně jsem to věděl už dávno. Robert mě jen donutil se nad tím zamyslet a začít s cenou pracovat na vědomé úrovni. Bavit se o penězích a hlavně oznamovat zákazníkům, že zdražuji, mi bylo vždycky žinantní. Odkládal jsem to, říkal jsem si „ještě do dalšího čtvrtletí to vydrží“ a měl práce až nad hlavu. Určitým způsobem to odneslo i mé zdraví.

Letos jsem se nad tím vším zamyslel a uvědomil si, že se není čeho bát. Že vyjednávání o ceně patří k podnikání a je to jen další skill, který se dá naučit (stejně jako třeba HTML nebo PHP). Za rok 2016 jsem úspěšně zvedl svou hodinovku 3x, nepřišel o žádného zákazníka, několik nových naopak získal, a snažím se svou vytíženost držet na 60 % FTE. Jakmile se začnu blížit nebezpečné hranici 80 %, vím, že je na čase opět zvednout cenu.

Práce s cenou musí být flexibilní, takže pokud je naopak práce málo (například když přijde další velká ekonomická krize), nebudu se bát jít s hodinovkou klidně i o 50-70 % dolů.

6/ Facebook je neskutečně mocný nástroj

Během roku 2016 jsem se naučil pořádně pracovat s PPC Facebooku. Do té doby jsem ho také používal, ale až tento rok jsem v něm objevil zlatý důl. Facebook je co se týče zásahu, objemu i návratnosti těžkotonážní torpédoborec, vedle kterého i Adwords nebo Sklik vypadají jako maličké lodičky.

Samozřejmě jsem nemohl přehlédnout ani způsob, jakým Facebook dokázal dát hlas názorům, které do té doby nebyly slyšet – v dobrém i v tom zlém – trend, který je dost možná teprve v začátku a který má potenciál stát se katalyzátorem velkých změn. V každém případě se s tímto fenoménem bude muset naše společnost vypořádat, naučit se fungovat i v době, kdy naprostá kravina má 100x větší šanci na sdílení, než suchý článek plný dat. A ne, nemám tím na mysli vznik CTHH.

7/ Zjistil jsem, že mě baví plánování

Přes všechna negativa mi práce v korporaci dala mnoho pozitivního a jednou z těchto věcí je i hands-on zkušenost s projektovým plánováním. Jsou to takové ty věci, které čtete ve spoustě příruček a chytrých knih (například Mít vše hotovo), ale teprve až když to vidíte v reálu, tak pochopíte.

Takže krom zakázek jsem začal některé vhodné nástroje projektového řízení aplikovat i na věci jako je svatba, plánování rekonstrukce rodinného domu nebo dovolená – a ono to kupodivu funguje. Bývaly doby, kdy můj život byl jeden velký závod s časem a deadliny. Pracoval jsem na 120 %, neustále se někam honil a stresoval. V kombinaci bodů 5/ a 7/ jsem poznal, že žít a pracovat se dá i v klidu a bez stresu a rok 2016 na tomto zjištění má lví podíl.