Výborný citát

Existují lidé, považovaní dnes za brilantní ekonomy, kteří zlehčují význam úspor a doporučují plýtvání penězi v celostátním rozsahu jako cestu k záchraně hospodářství. Pokud někdo poukáže na dlouhodobé důsledky této politiky, neuctivě odpoví tak, jak by asi odpověděl marnotratný syn varujícího otce: „V dlouhém období jsme všichni mrtví.“

A takovéto laciné poznámky jsou považovány za odzbrojující výroky a zralou moudrost.

(Henry Hazlitt: Ekonomie v jedné lekci)

Jak se zvýšení daně promítlo v ceně benzínu?

Zajímalo mě, jak se zvýšení spotřební daně a DPH promítlo v cenách benzínu. Následující grafy ukazují, jak rychle a o kolik se zvedla cena benzínu a nafty:

natural95_550NAFTAOd 1. ledna 2010 došlo v obou případech k nárůstu spotřební daně o 1 Kč / litr a zvýšení DPH o 1 procentní bod (tj. cca 30 haléřů). Během prvních 10 dnů v lednu vzrostla nafty i benzínu o cca 1,50 Kč. Prodejci tedy celou dodatečnou daň přenesli na koncového spotřebitele.

To je v souladu s očekáváním ekonomické teorie. Benzín má totiž, jak říkají ekonomové, neelastickou poptávku. I když cena vzroste, motoristé nakupují téměř stejné množství – podobně je tomu třeba u alkoholu a cigaret. Takové zboží je proto (z pohledu státu) ideálním adeptem na uvalení spotřební daně. Základ daně zůstane nezměněn a vyšší sazba tak pro stát znamená vyšší výnos na daních – rozdíl zaplatí konečný spotřebitel.