Výzva: 30 dní nakupování potravin na Košík.cz – Recenze a zkušenosti

Na začátku dubna jsem si dal výzvu: vystoupit ze své komfortní zóny, překonat svou lenost a nechuť ke změně a vyřešit jednu z velkých bolestí mého života – pravidelný nákup jídla.

Doteď jsem jídlo nakupoval v Bille. Protože toho moc neunesu, musel jsem chodit nakupovat každý den. Zčásti to byla i lenost plánovat jídelníček na více než 1 den dopředu. Protože jsem chodil nakupovat vždy po práci, musel jsem se v obchodu mačkat s ostatními. Musel jsem vystát frontu úplně na všechno – na váhu u zeleniny, na lahůdky, na pokladnu…

Už mi to lezlo krkem. Říkám si: je rok 2016, určitě to jde dělat lépe a není potřeba podstupovat taková muka. Třeba je možné pravidelný nákup jídla nějak optimalizovat a nezaplatit za to dvojnásobek.

30denní výzva začíná

Bydlím v Praze, což mi dává před obyvateli ostatních měst velkou výhodu. Luxus výběru. Aktuálně vím o 4 službách, které vám jídlo a drogerii dovezou až domů: iTesco, Rohlík.cz, Košík.cz a Kolonial.cz

Po krátkém srovnání cen a dalších podmínek to u mě vyhrál Košík.cz

Ostatní služby mají buď výrazně vyšší ceny (nejvíce markantní je to u Rohlíku), případně se platí doprava. Košík má dopravu druhý den zdarma a ceny srovnatelné s Billou.

Minimální objednávka: 500 Kč

Doteď jsem byl zvyklý plánovat jídlo jen na 1 den. Teď jsem musel začít plánovat jídlo na 3 dny dopředu (pro dva lidi).

Tohle pro mě bylo ze začátku asi to nejtěžší; musel jsem překonat vlastní setrvačnost a naučit se dělat to jinak.

Trvalo mi to asi 3 týdny, ale nakonec jsem se naučil novému stereotypu. Vymyslím jídlo vždy na 3 dny dopředu: první den nebo dva masité, zbytek bezmasá jídla (protože maso se rychleji kazí a nechci ho jíst po 3 dnech v ledničce).

Doprava zdarma jen při doručení druhý den

Pokud chcete doručení ten samý den, připlatíte si 45 Kč za dopravu. Košík sice slibuje doručení do 3 hodin, to je však většinou virtuální slib. Evidentně mají velké kapacitní problémy a ještě nikdy se mi nepodařilo přijít na jejich web tak, aby bylo možné doručit objednávku za 3 hodiny.

Doprava druhý den je zdarma. Tahle varianta se mi líbí víc. Naučil jsem se tedy objednat vždy pozdě večer s doručením následující den.

Vybrat si můžete vždy 1hodinové okno, v němž chcete nákup doručit (např. 18-19 hodin)

Košík Vám v průběhu dne pošle SMSku a hodinové okno zúží na 15 minut (např. 18:05-18:20). Nikdy se mi nestalo, že by přijeli pozdě. Většinou přijedou přesně načas nebo dokonce volají, jestli mohou přijet o něco dříve (jednou jsem nemohl, řekl jsem, že nemůžu a nebyl to problém – objeli jiné zákazníky a pak se vrátili ke mně ve smluvený čas)

Na SMSky však není moc spoleh. Někdy mi nepřijde vůbec nebo se mi párkrát stalo, že přišla až hodinu po nákupu.

Kvalita zeleniny a zboží na váhu

Na reklamě v metru se Košík chlubí, že zeleninu vám vyberou takovou, jakou byste si vybrali sami. Musím potvrdit, že nekecají. Se zeleninou ani ovocem jsem neměl jediný problém – žádné divné, malé nebo nahnilé kusy.

Spousta obchodů přistupuje ke zboží na váhu tak, že vám dá jen předběžnou cenu a konečnou cenu vyúčtuje až podle skutečné hmotnosti.

Košík k tomu přistupuje jinak. Každý kus zeleniny má standardizovanou hmotnost (např. 1 rajče = 160g) a následně Vám dodají zboží tak, aby mělo aspoň tuto hmotnost.

Takže koupíte třeba 2 rajčata po 160 gramech, ale přijdou vám 3 po 110 gramech.

Prvních pár nákupů jsem poctivě vážil každý kus a nikdy mě neošidili. Vždycky jsem dostal to, co jsem si zaplatil. Dost často i o něco víc.

Žádné náhrady

Košík má fungující skladový systém. Pokud něco nemá, tak vám ani nedovolí to objednat. Naopak to, co jsem objednal, mi vždy dodal. Nestává se tak (jako u iTesca), že bych občas dostal „náhradu“ za objednané zboží.

Věčně něco nemají skladem

Druhou stranou mince výše uvedeného je fakt, že každou chvíli něco nemají. Já to chápu, je to malý startup, začínají, a nemohou si dovolit velké sklady.

Ale tímhle mě vážně rozčilují. Nejedná se přitom o žádné raritní potraviny, ale o věci každodenní potřeby: jogurty, jablka, mléko apod. Některé věci přitom chybí chronicky. Asi 2 týdny jsem se snažil koupit rýži od Vitany a ani jednou ji neměli na skladě.

Jednou jsem jel podle nákupního seznamu a když jsem narazil na pátou věc, kterou neměli, naštval jsem se, Košík zavřel a nakoupil místo toho v konkurenčním Koloniálu.

Něco nakoupit, to je porod

Z hlediska UX (uživatelské přívětivosti) je Košík naprosto tragický. Asi ze všeho nejhorší je jeho vyhledávání, které funguje naprosto náhodně a nepředvídatelně.

Chvíli funguje, chvíli dává naprosto nesmyslné výsledky.

Několikrát jsem dokonce musel použít Google a magickou formuli

potravina site:kosik.cz

protože jejich vyhledávání mi to prostě nenašlo (a to tu věc měli skladem).

Člověk musí být opatrný, na co kliká. Protlouci se ve zdraví mezi vysouvacím menu a dalšími nástrahami chce velkou námahu (a to patřím k lidem, kteří jsou s počítačem prakticky srostlí).

Vždy čerstvé

Ale abych jen nehaněl, tak core business dělá Košík dobře. Dodržují termíny a potraviny vozí kvalitní a čerstvé. Řezané bylinky (např. bazalka) se dá od nich jíst ještě po týdnu. Když jsem je kupoval v Bille, byly po třech dnech prakticky nepoužitelné.

Maso, zelenina i ovoce byly taky vždy čerstvé a neměl jsem s nimi žádný problém.

Drobné chybky

Jednou mi doručili hladkolistou petržel místo kudrnky. Jednou mi doručili jedny kuřecí prsa míst dvou balení. Obě nesrovnalosti jsem odhalil vždy až po odjezdu kurýra, nahlásil přes formulář pro hodnocení kvality objednávky a vždy jsem bez odmlouvání dostal kompenzaci v podobě kreditu na další objednávku.

Finance

Komfort je jedna věc, kolik mě ale bude stát?

V květnu jsem s Košíkem za jídlo utratil 7766,35 Kč, tedy o 8 % méně než v dubnu. To je myslím hodně dobrý výsledek. Cenová úroveň Košíku mi přijde srovnatelná s Billou, člověk může něco málo uspořit díky tomu, že nákupy plánuje a nenakupuje impulzivně.

Pro úplný obrázek dodávám, že v Košíku jsem z výše uvedené částky utratil jen asi 70 %, zbytek byl již zmiňovaný Koloniál a nějaké drobotiny kolem (pekařství a řeznictví u nás v ulici a občasný nákup v Bille pro věci, které jsme potřebovali okamžitě).

Podstatné pro mě je, že za komfort v podobě donášky nákupu až do domu pravděpodobně nezaplatím ani korunu navíc!

Milé překvapení

Ke své jubilejní 10. objednávce jsem dostal malý dárek, vzkaz a 100 Kč kreditu na další nákup.

kosik.cz

Ekologické hledisko

Narozdíl od iTesco nosí Košík všechny nákupy v papírových taškách. Rozhodně s nimi nešetří, takže po 6 týdnech používání máme plnou tašku papírových tašek a používáme je jako „nádobu“ na tříděný odpad.

Shrnutí

Zápory

  • člověk si musí zvyknout na úplně jiný režim a více plánovat
  • věčně něco nemají
  • vyhledávání je otřesné
  • občas drobně popletou objednávku
  • malý sortiment (spoustu věcí prostě nemají)

Klady

  • nákup až domů, to je komfort, na který se velmi snadno zvyká
  • kvalita a čerstvost potravin
  • doprava vždy včas
  • finance: neplatím za jídlo víc, naopak jsem něco málo i ušetřil
  • občasné malé dárky a pozornosti

Závěr

Se snoubenkou jsme se shodli, že nám Košík výrazně zlepšil kvalitu života a tak v online nákupech pokračujeme i po konci této výzvy. Je to fakt pohodlné a po počátečním váhání jsme si velmi rychle zvykli. U nás tedy jednoznačně převážily klady nad zápory.

Jen doufám, že s ohledem na příznivé ceny je jejich business model dlouhodobě udržitelný. Nerad bych, aby po pár měsících zavřeli krám. Jen těžko bych si odvykal.

Disclaimer: V článku mohou být přitomny tzv. affiliate odkazy. Pokud na ně uživatel klikne a provede nákup, obdržím malé % z prodeje jako provizi za doporučení. Nakolik tento fakt ovlivnil objektivitu této recenze nechám na posouzení laskavému čtenáři.

14 thoughts on “Výzva: 30 dní nakupování potravin na Košík.cz – Recenze a zkušenosti”

  1. Zajimava a rozhodne prinosna recenze diky:) Bohuzel v jednom cloveku se mi to nevyplati, kupovat tolik jidla najednou. Naucila jsem se nakupovat mimo spicku (tedy ne hned po praci, i kdyz by mi to usetrilo cestu), ale treba v sedm vecer, o vikendu apod. Trvanlivejsi potraviny – ryzi, testoviny, rajcatove pyre, mleko, maslo atd. koupim jednou za cas ve velkem a pres tyden kupuju akorat pecivo, zeleninu, maso.. zkratka kratkodobejsi veci. Zvykla jsem si nakupovat casteji. A pokazde musim myslet na to ze moc doma nejsem a nechci jidlo vyhazovat, coz se mi bohuzel obcas stava. Mam tedy vyhodu, ze mam Lidl asi tak 2 minuty od domu a Billu deset (ceny srovnatelne, Lidl nebere stravenky a jejich pult na odber napipaneho zbozi u kasy je co se tyce rozmeru dost nepouzitelny. Co me na tom stve je hromada plastu od vseho, maso, syry, v Lidlu nemaji pult takze i sunka, vse balene v plastu. Dalsi level by mel byt logicky: pro pecivo do pekarny, pro maso k reznikovi, pro zeleninu a ovoce farmarske trhy. Nebo se prekonat a nakouknout do nove otevreneho bioekofarm obchodu, kde se uz dopredu desim cen.

  2. Kéž by takto přínosných recenzí bylo více, místo těch věčných plků. Díky, jdu zkusit Košík 🙂

  3. Nádherný nákup z domova bez neférového boje o vozík s důchodci. Bez front u pokladen a přehazování nákupu do vozíku, do auta a pak na místo. Takhle zazvonil chlapík, zavolal :Košík a už stojí za dveřmi. Spokojenost, platba kartou a nákup je doma. Ideální pro velké nákupy kdy doma nic není. Samozřejmě pečivo mi stačí z místního Koloniálu. Nebudu brát pečivo za 500, to bych nedal :-))

  4. Zajímalo by mě jestli Vám souhlasila gramáž masa – na balení a na faktuře. …nakoupila jsem u nich podruhé a znovu stejný problém. Rozdíl asi 150 a cenove něco přes 20kc. A kdyz jsme s dovozcem volali na zakaznickou linku, tak tam nikdo nebere..Fajn ze doprava je zdarma….radši si ji klidně zaplatím, ale ať ze mě nedělají pitomce.

  5. Na Košíku nakupujeme pravidelně od dubna 2016 a něco takového se mi nestalo. Gramáž namátkově kontroluji a vždy jsem měl spíš víc nebo stejně, nikdy méně.

    Každopádně se mi párkrát staly jiné věci (například nedorazilo objednané zboží – v jednom případě celé jedno balení kuřecích prsou), jednou byla kuřecí prsa prošlá. Každopádně vždy, když jsem problém nahlásil na zákaznickou linku (emailem nebo přes „chat“), tak to promptně vyřešili a dali vybrat, jestli chci peníze vrátit na účet nebo přičíst v kreditech k dalšímu nákupu. Nikdy neodporovali, nikdy se nehádali, nikdy nežádali žádný „důkaz“ – stačilo moje slovo (a zjevný fakt, že si stěžuji jen, když je nějaký problém a nejsem nějaký věčný stěžovatel).

    V jednom případě jsem dokonce nahlásil balení koření jako nedoručené a pak jsem ho našel (žena ho dala jinam, než jsem ho hledal). Mezitím mi přičetli kredity a když jsem napsal, že jsem se spletl a ať mi je zase odečtou, tak mi je nechali i tak jako pozornost.

    Pokud se nemůžete dovolat, doporučuji tedy využít email či chat na webu.

  6. Dobrý den,

    já nakupuji u košíku už asi přes rok a jsem naprosto spokojená. Do normálních obchodů chodím jen pro drobnosti k vietnamcům. Pouze banány dodávají na můj vkus moc nezralé. Platím kartou předem, vezmou si víc peněz, když kupuji na váhu a rozdíl mi pak připíšou na účet. Termíny dopravy jsou ještě ten samý den a opravdu vždy na čas. Jednou se mi za tu dobu stalo že mi nedoručili pečivo, jednou neměli kávu bez kofeinu, tak mi dali velkou s kofeinem, kterou piju taky, takže jsem z toho vyšla líp. Tot asi vše za víc jak rok, jinak bez problémů, a to nakupuju minimálně jednou týdně. Občas najdu v obejdnávce něco navíc asi jako dárek (myslím, že jednou jsem měla narozeniny). Všem doporučuju, nevím, jak to vychází cenově, protože do kamených obchodů už nechodím, ale když vezmete v úvahu to ušetření času námahy a nervů, tak to stojí i za příplatek. Vřele doporučuju.

  7. To je pravda, věčně něco nemají…objednáte aby jste ušetřil čas a oni dovezou jen půl věcí,,takže musíte stejně do obchodu. Navíc nutno kontrolovat, občas je tam něco jiného.
    Když nejsou schopni naskladnit to, na co mě nalákají..jako jehněčí a pak mi místo toho dovezou kuře, tak by měli radši jít dělat něco jiného..
    Tak zklamání..volím rozvoz Tesco, to u mě zatím vede

  8. Dnes mi poprvé dovezli nákup a nebyla jsem spokojená. Na banány mi dali flašky s minerálkama. Spotřeba mléčných výrobků nic moc. Zmrzlina rozteklá. Včera jsme zarezervovali čas doručení za 40 minut nakoupili a čas doručení byl obsazen. Zklamali mě. Vracím se k Tescu

  9. Já jsem s košíkem naprosto definitivně skončil, jsou to podvodníci a zloději. Neustále něco v objednávkách chybí, nebo nesedí počet kusů a jediný vysvětlení pro mě je že to dělaj schválně, neřikam že za to může přímo majitel nebo tak něco, řikam že ty řidiči evidentně kradou. Nehledě na to že většinu zboží maj za nesmyslný ceny a nic nikdy neni skladem a to jak tady autor v články píše že co objednam, to dodaj, to taky neni pravda, neustále choděj SMS že to teda nakonec nemaj že si můžu vybrat náhradu.

  10. Naše aktuální zkušenosti s Košíkem také nejsou nijak valné, od té doby, co koupili Koloniál, to s nimi jde postupně z kopce. Někdy na začátku roku 2018 jsme je vyměnili za Rohlík. Košík občas stále zkusíme (mají některé naše oblíbené značky), ale skóre posledních měsíců jsou 3 objednávky ze 4, kdy bylo něco špatně. Nemyslím si ani, že jde o zlý úmysl (aspoň já vždycky když jsem si stěžoval, dostal jsem peníze nazpět). Ale co jsem pochopil z informací od řidičů, pracuje v jejich skladech hlavně nekvalifikovaná pracovní síla, která nemluví česky. Takže pak mezi produkty často nevidí rozdíl.
    Obávám se, že to bude základní kámen úrazu, i když postavit systém čistě na čárových kódech, tak česky ani umět nepotřebujete.

  11. Známej co nakupuje přes ten Tesco rozvoz řikal že přímo před nim řidič všechno vyndavá a podle seznamu kontroluje a nemůže se stát že to předá nekompletní nebo že tam něco chybí, takže to určitě jde když se chce, ale pokaždý když jsme se bavili s řidičem košíku tak někam strašně spěchal a brečel kolik toho ještě musí objet, takže to je ten důvod.

  12. Za mě košík naprosto v pohodě.Konečně nemusím bojovat s bandou lenochů,která nedělá svojí práci(občas někteří neumí ani česky).Stalo se mi jednou,že se řidič spletl a dal mi jinou tašku,stačilo zavolat a vyměnil to(nákup jsem si zkontroloval),může se stát.

  13. Opět to samé!!! Stálé zákazníky, kteří nemohou platit kartou odříznou,hned jakmile mají odbyt. Když nemají tak jsme jim dobří!!! Pak mě otravují ze 100,-Kč které mi ,,DÁVAJÍ „a mohu si je do týdne utratit. Já stálé zákazníky nevykopnu ani když mám plno. Vždy jim vyjdu vstříc. Protože ti stálí mě živí.

  14. Děkuji za názor.
    Odpusťte prosím troufalou otázku, ale jak se v dnešní době stane, že někdo nemůže platit kartou. Pochopil bych, že nechce. Ale nemůže?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *